10. lokakuu, 2021

Ilmatar Service hallinnoi tuulivoimapuistoja vuoden jokaisena päivänä – tavoitteena jatkuva ja tehokas energiantuotanto

Jotta tuulipuistot toimivat mahdollisimman tehokkaasti, niiden teknologiaa ja laitteita tarkkaillaan reaaliajassa. Ilmatar Servicen tavoitteena on kasvattaa tuulipuistojen käytettävyyttä, tuotantoa ja arvoa pitkäjänteisesti.

Ilmatar Service on Ilmattaren sisaryhtiö, jonka vastuulla on tuulipuistojen tekninen ja kaupallinen hallinnointi. TCM-palvelun (Technical and Commercial Management) tärkein osa-alue on ylläpitää tuulipuistojen tehokasta tuotantoa.

”Etävalvonnan ansiosta voimme hallita tuulipuistoja ympäri Suomen Oulun etävalvomosta käsin. Tuulivoimatuotannon tarkkaileminen onnistuu myös mobiilisovelluksella. Tavoitteena on, että tuotanto on jatkuvaa eikä siinä ilmaannu häiriöitä”, Ilmatar Servicen tekninen päällikkö Seppo Hakola kertoo.

Ilmatar Servicen palveluun kuuluu myös raportoida tuulipuistojen omistajille määräajoin esimerkiksi tuotannon tasosta.

”Haluamme kasvattaa tuulipuistojen käytettävyyttä, jotta niiden arvo säilyy tai jopa kasvaa tulevaisuudessa”, Hakola kiteyttää.

Tuulipuistoista pidetään hyvää huolta

Kun tuuli tuivertaa tasaisesti, tuulipuistot toimivat itsenäisesti. Eli silloin kun kaikki on hyvin, kenenkään ei tarvitse olla tuulipuistossa, Hakola toteaa. Toisinaan voimaloihin voi kuitenkin tulla häiriöitä. Silloin Ilmatar Service varmistaa, että paikalle saapuu huoltotiimi.

”Reagoimme herkästi kaikenlaisiin tuotannon poikkeamiin. Lisäksi suunnittelemme ja toteutamme hallitusti voimaloiden vuosihuollot aina tiettynä ajankohtana yhdessä huoltotiimin kanssa”, Hakola sanoo.

Huoltotoimien lisäksi Ilmatar Servicen tiimi käy tuulipuistoissa tarkastamassa säännöllisesti, että voimaloiden ympäristö on hyvässä kunnossa ja että kunkin voimalan sisällä kaikki on niin kuin pitääkin. Esimerkiksi kesällä huolehditaan haittakasvillisuuden kitkemisestä ja talvella lumenaurauksesta. Toisinaan voimaloihin täytyy tehdä vaativampia huoltoja, kuten siipien tarkastuksia ja huoltoja. Ilmatar Servicen asiantuntijat voivat auditoida tällaisia toimenpiteitä, jotta muun muassa turvallisuusnäkökulmat huomioidaan asianmukaisesti.

Laatu syntyy asiantuntemuksesta

Ilmatar Service panostaa kaikessa tekemisessään laatuun. Esimerkiksi tuotannon ylläpidon täytyy toimia moitteettomasti ja tuulipuistojen käytettävyyden tulee olla hyvällä tasolla.

”Lisäksi olemme aina hyvin tavoitettavissa ja reagoimme nopeasti asiakkaan kysymyksiin ja pyyntöihin”, Hakola vakuuttaa.

Vaikka tuuliolosuhteisiin ei ole mahdollista vaikuttaa, Ilmatar Service toteuttaa jokaiselle tuulipuistolle oman tuotantobudjetin. Sen raameissa on tarkoitus pysyä, jotta tuulipuiston toiminta on taloudellisesti kannattavaa pitkällä aikavälillä.

Ilmatar Servicelle myönnetyt laatusertifikaatit varmistavat, että asiakasyrityksiä palvellaan sujuvasti, tehokkaasti ja kannattavasti. Kansainvälisesti tunnettu ympäristöjärjestelmästandardi ISO 14001 -sertifikaatti sekä riippumattoman kolmannen osapuolen auditoima laadunhallinnan ISO 9001 -sertifikaatti ovat osoituksia laadukkaasta ja kestävästä työnjäljestä.

”Haluamme olla jatkossakin kehityksen kärjessä. Tuulivoima-alan edelläkävijänä suosimme nykyaikaisia menetelmiä ja lähdemme mieluusti mukaan myös uusiin kehityshankkeisiin”, Hakola mainitsee.

Tulevaisuus käy tuulivoimalla

Hakolan mukaan sähkömarkkinat ovat moninaistuneet viime vuosina. Ilmatar Servicen toimintaan alan yleinen trendi heijastuu siten, että palvelutarjontaa pyrintään laajentamaan. Palveluun voidaan sisällyttää jatkossa myös sähköasemien kaukokäyttö. Näin tuulipuistoon liittyvää sähköasemaa ja sähköverkkoa voidaan tarvittaessa ohjata ja valvoa etänä.

Tuulipuistoihin on myös kehitteillä varaavia akkujärjestelmiä, joiden avulla tuulivoiman tuottamaa sähköä voidaan varastoida. Tällöin kaikki sähköenergia saadaan hyödynnettyä tehokkaasti.

Hakola näkee, että uusiutuvan tuulivoiman merkitys tulee kasvamaan tulevaisuudessa entisestään.

”Toisin sanoen voimaloiden yksikkötehon kasvun ansiosta tuulivoiman maksimikapasiteetti 7-kertaistuu, kun voimaloiden määrä 5-kertaistuu. Etenkin Lounais-Suomi ja läntinen rannikko on otollista seutua tuulipuistoille”, Hakola iloitsee.

Hänen mielestään tuulesta kannattaakin ottaa kaikki hyöty talteen. Siksi Ilmatar Service pyrkii saamaan operoitavaksi jatkuvasti myös muiden kuin Ilmattaren rakentamia tuulipuistoja. Ilmatar Servicen TCM-hallinnointi on varma valinta minkä tahansa tuulipuiston tuotannon takaamiseksi.