30.8.2022

Ilmatar Solar AB suunnittelee Pohjois-Euroopan suurinta aurinkopuistoa Ruotsiin

Ruotsissa toimiva Ilmatar Energyn tytäryhtiö Ilmatar Solar AB suunnittelee Pohjois-Euroopan suurinta aurinkopuistoa Ruotsin Tönnersjöhön, joka sijaitsee Hallandin läänissä Halmstadin ulkopuolella. Maanvuokrasopimus Silvestica Green Forest Sverige AB:n kanssa on allekirjoitettu ja se mahdollistaa yli 450 megawatin aurinkopuiston rakentamisen.

”Tönnersjön aurinkopuistosta tulee eteläiseen Ruotsiin merkittävä voimanlähde, joka tuottaa vihreää, kestävää energiaa 25 000 kotitaloudelle. Samalla kun aurinkopuisto tuottaa uusiutuvaa energiaa, pelastamme osia Hallandin nummimaisemasta. Se edistää luonnon monimuotoisuutta niin kasviston kuin eläinkunnankin osalta”, Ilmatar Solarin toimitusjohtaja Christian Gustafsson sanoo.

Parhaillaan on käynnissä alueen luontoarvojen tutkimus ja inventointi osana aurinkopuiston lupahakemusmenettelyä.

Silvestica Green Forest Sverige AB:n toimitusjohtaja Rickard Lehmann suhtautuu erittäin positiivisesti Ilmatar Solarin suunnitelmiin, sillä yksi Silvestican ympäristötavoitteista on luovuttaa maata uusiutuvan energian tuotantoon.

”Olemme rajanneet suunnittelussa ulkopuolelle kaikki luontoarvoltaan merkittävät alueet ja vesistöjen varrella sijaitsevat alueet – rakennamme puiston kuusimetsäalueelle. Aurinkopuistoa ei aidata ja sen alueella saa kulkea vapaasti, Rickard Lehmann sanoo.

Voimala on päästötön, hiljainen ja sen ympäristöhaitat ovat äärimmäisen pieniä. Aurinkopuisto liitetään suoraan Ruotsin kantaverkkoon.

Christian Gustafsson
toimitusjohtaja, Ilmatar Solar AB
www.ilmatarsolar.se

Rickard Lehmann
toimitusjohtaja, Silvestica Green Forest Sverige AB
www.silvestica.se

Ilmatar Solar AB

Ilmatar Solar AB kehittää vihreän energian tuotantolaitoksia Ruotsiin. Tavoitteenamme on lisätä ruotsalaisten aurinkopuistojen määrää huomattavasti taistellaksemme ilmastonmuutosta vastaan ja edistääksemme energiaomavaraisuutta.

Sitoudumme voimaloihin koko niiden elinkaaren ajan, suunnittelusta, rahoituksesta ja rakentamisesta tuottamamme energian myyntiin.

Ilmatar Solar AB on Ilmatar Energyn tytäryhtiö. Ilmatar Energy on perustettu vuonna 2011. Ilmattaren tavoite on olla  Pohjoismaiden johtava uusiutuvan energian yhtiö.