28.9.2022

Puhemies Vanhanen avasi Ilmattaren rakentaman Suomen suurimman tuulivoimapuiston

Ilmatar, Glennmont ja Metsähallitus viettivät Pyhännän ja Kajaanin alueille sijoittuvan Suomen suurimman tuulivoimalahankkeen virallisia avajaisia 28. syyskuuta 2022. Puiston avasi käyttöön eduskunnan puhemies Matti Vanhanen.

Piiparinmäen tuulivoimapuisto otettiin kaupalliseen tuotantoon kesäkuussa. Se on yksi Euroopan suurimmista tuulipuistoista, ja on rakennettu markkinaehtoisesti, ilman tukia. Piiparinmäen 41 tuulivoimaturbiinia tuottavat nyt sähköä merkittävällä 211 megawatin nimellisteholla Suomen sähköverkkoon ja Googlen konesaliin Haminassa.

– Tämä on Ilmatar Energylle merkittävä virstanpylväs. Olemme erittäin ylpeitä siitä, että olemme rakentaneet Suomen suurimman tuulipuiston ja Pohjoismaiden merkittävimpiin kuuluvan uusiutuvan energian lähteen. Olemme Pohjois-Euroopan uusiutuvan energian edelläkävijäyritys, ja Piiparinmäki on vahva esimerkki meidän kyvyistämme, Ilmattaren toimitusjohtaja Juha Sarsama sanoo.

Piiparinmäen hankekehityksen aloitti Metsähallitus, jonka maille Ilmatar rakensi Suomen suurimman tuulivoimapuiston.

– Piiparinmäen tuulivoimapuisto on merkittävin valtion maille toteutettu tuulivoimapuisto. Aloitimme sen hankekehityksen vuonna 2012. Hankkeen aikana tuulivoima kehittyi Suomessa markkinaehtoiseksi liiketoiminnaksi, joka tuo elinvoimaa maakuntiin ja kuntiin. Nyt edessämme on jälleen uusi aikakausi, jona tuulivoima on uusiutuvana energiana koko Suomen vastuullisen ilmastotyön keskiössä, Metsähallituksen pääjohtaja Juha Niemelä toteaa.

– Tuulivoima on nopeasti noussut maamme energiahuollon merkittäväksi osaksi. Samalla tuulivoimaan liittyvät investoinnit, niiden työpaikat ja kiinteistöverotuotot kohdistuvat valtaosin alueille, joille merkittäviä investointeja ja työpaikkoja on muutoin vaikea saada. Piiparinmäen tuulipuisto vahvistaa koko Suomen mainetta maana, jossa energian käyttäjät tietävät olevansa mukana vihreässä siirtymässä ja korvaamassa fossiilisia polttoaineita. Etenkin juuri nyt – Venajän sodan hetkellä- työ Piiparinmäen toteuttamiseksi on ollut myös hyvin isänmaallinen ja eurooppalainen teko, Piiparinmäen tuulivoimapuiston virallisesti avannut eduskunnan puhemies Matti Vanhanen näkee.

– Yhteistyö kunnan ja Ilmattaren välillä on toiminut alusta lähtien kitkattomasti. Piiparinmäen tuulipuistosta saatavien kiinteistöverotulojen kautta kunnan talous pysyy tasapainossa ja mahdollistaa kunnan kehittämisen strategian mukaisesti. Piiparinmäen tuulipuisto on Pyhännälle suurhanke, joka on tuonut elinvoimaa välillisesti rakentamisen aikana ja myös käytön aikana monella tavalla, Pyhännän kunnajohtaja Ismo Mäkeläinen summaa.

Piiparinmäen omistaa sijoituskonserni Nuveenin omistama Glennmont Partners yhdessä japanilaisen Kansai Electric Power Companyn kanssa. Kansain osuus on 15 prosenttia.

– Meille Piiparinmäen kaupallisen toiminnan alkaminen on iloinen asia ja tämä tuulipuisto on tärkeä palanen Suomen puhtaan energian ratkaisuissa. Tuulivoimapuiston rakennustöiden valmistuminen on kumppaneidemme kovan työn tulosta ja merkittävä virstanpylväs meille kaikille, Glennmontin perustajajäsen ja johtaja Peter Dickson toteaa.

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan raja-alueella sijaitsevassa tuulipuistossa on tanskalaisen Vestaksen tuuliturbiinit. Niistä 13 kappaletta on 4,2 MW:n V150- ja 28 kappaletta 5,6 MW:n V150 -mallisia. Voimaloiden napakorkeus on 155 metrissä.

Ilmatar toimi rakentamisen aikana tiiviissä yhteistyössä paikallisten yrittäjien kanssa esimerkiksi tie-, maanrakennus- ja perustustöissä. Piiparinmäen teknisestä ja kaupallisesta hallinnoinnista vastaa Ilmatar Service Oy.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt

Mikko Niimes
Manager, Communications & PR

Harry Padfield (Glennmont)

ILMATAR

Ilmatar on vuonna 2011 Suomessa perustettu pelkästään uusiutuvaan energiaan keskittyvä suomalainen energiayhtiö ja itsenäinen sähköntuottaja. Ilmatar Energyn liiketoiminta-alueita ovat uusiutuvan energian kehittäminen, rakentaminen ja ylläpito sekä sähkön myyminen kuluttajille ja yritysasiakkaille. Ilmatar omistaa hankkeensa niiden jopa 40-vuotisen elinkaaren ajan. Ilmattarella työskentelee 65 uusiutuvan energian huippuammattilaista. Ilmattaren julkisissa lähivuosien maatuulivoimaprojekteissa on kehitteillä yhteensä 2 200 MW:n verran tuotantoa.

GLENNMONT PARTNERS

Isobritannialainen Glennmont Partners kuuluu maailman johtaviin, yksinomaan puhtaaseen energiaan sijoittaviin rahastoyhtiöihin ja on työskennellyt Piiparinmäen projektissa vuodesta 2019 yhdessä rakennuttajana toimineen Ilmatar Energyn kanssa. Glennmontin omistaa yhdysvaltalainen varainhoitoyhtiö TIAA tytäryhtiönsä Nuveenin kautta.

Kuva: Matti Vanhanen Piiparinmäen tuulipuiston avajaisissa 28. syyskuuta 2022. / Vesa Ranta