27 lokakuun, 2020

Suomen suurin tuulivoimapuisto rakentuu aikataulussa Piiparinmäkeen – Sähköntuotanto Googlelle alkaa loppuvuoden aikana

Pyhännän ja Kajaanin rajalle rakentuvaan, valmistuessaan Suomen suurimpaan Piiparinmäen tuulivoimapuistoon asennetaan parhaillaan turbiineja. Tuulivoimapuisto avautuu valmistuttuaan myös yleisölle.

Kuvat: Pekka Agarth

Piiparinmäen tuulivoimapuiston rakennustyöt etenevät aikataulussa. Syksyn aikana Pyhännän ja Kajaanin rajalle pystytetään yhteensä 13 turbiinia, joista ensimmäiset ovat jo sähköverkossa. Ilmatar rakentaa Piiparinmäkeen yhteensä 41 tuulivoimalaa, ja loput turbiineista asennetaan kesällä 2021.

”Koronakriisi ei ole vaikuttanut hankkeen etenemiseen, vaan olemme pysyneet poikkeuksellisesta vuodesta huolimatta hyvin aikataulussa. Puiston infratyöt, kuten tiestö, sähköasemat sekä kaapelointi ovat valmistumassa. Alueelle on myös valmistunut tuulivoimapuiston vierailukeskus, ja näillä näkymin yleisö pääsee tutustumaan Piiparinmäkeen ja tuulivoimaan ensi vuoden loppupuolella”, kertoo Ilmattaren toimitusjohtaja Juha Sarsama.

Sarsaman mukaan rakennustyömaalla työskentelee parhaillaan noin 60 työntekijää, ja alueelle rakentuu noin yksi tuulivoimala viikossa. Ensimmäiset 13 voimalaa ovat teholtaan 4,2 MW ja loput 5,6 MW. Tuulivoimaloiden tornikorkeus on 155 metriä ja pyyhkäisykorkeus 230 metriä.

”Kaikki puiston osat ovat jo Raahen satamassa, ja suuremmat komponentit, kuten ylemmät tornilohkot, kuljetetaan kokonsa takia paikalle vasta juuri ennen nostamista. Maantiekuljetukset on pyritty suunnittelemaan niin, että muulle liikenteelle koituisi mahdollisimman vähän haittaa”, Sarsama kertoo.

Valmistuessaan Suomen suurin tuulipuisto tuottaa uutta vihreää energiaa Suomen sähköverkkoon 211 MW nimellisteholla. Teknologiayhtiö Google on sitoutunut ostamaan noin 60 prosenttia tuulisähköstä Haminan datakeskuksensa tarpeisiin. Loput Piiparinmäessä tuotetusta puhtaasta tuulisähköstä myydään kuluttaja- ja yritysasiakkaille.

Lisätietoja:

Juha Sarsama, toimitusjohtaja