30.3.2021

Verso Food vaihtoi uusiutuvaan tuulivoimaan: Beanit-härkäpapusuikaleen hiilijalanjälki pieneni lähes viidenneksen

Tuulivoimaan siirtyminen vähentää Beanit- ja Härkis-tuotteista tunnetun Verso Foodin Kauhavan tehtaan päästöjä ja tuo samalla säästöjä. Ympäristöystävällisyyteen panostaminen tukee yhtiötä myös sen vauhdikkaassa kansainvälistymisessä ja matkassa kohti hiilineutraaliutta.

Suositut Beanit-tuotteet valmistuvat jatkossa kotimaisella tuulivoimalla. Verso Food siirtyi alkuvuonna käyttämään Ilmattaren tuulisähköä, minkä ansiosta esimerkiksi Beanit-härkäpapusuikaleen hiilijalanjälki pieneni 18 prosenttia.

”Valmistamamme ruoka on kasvipohjaista ja kestävää, joten hiilivapaa energia on luonteva pari vastuulliselle tuotannollemme. Ilmatar oli kilpailuttamistamme uusiutuvan energian tarjouksista edullisin. Arvostimme tuulisähkön päästöttömyyttä ja sitä, että edistämme päätöksellämme uuden tuulivoimakapasiteetin rakentamista Suomeen”, Verso Foodin vastuullisuustyöstä vastaava Jukka Kajan kommentoi.

Päätöstä tuulivoimaan siirtymisestä Verso Food perustelee osin ympäristöarvoillaan, mutta vaa’assa ratkaisevasti painavat myös kustannussäästöt ja parantuva kilpailukyky. Yrityksen kumppanit ja etenkin asiakkaat vaativat kestävyyttä jo nyt, mutta tulevaisuudessa sen huomioiminen on aivan ensisijainen kilpailutekijä.

“Kyllä tämä meille on myös ihan selkeä bisnes-case”, Kajan kiteyttää.

Kajanin mukaan härkäpavusta valmistetulle ruoalle on kysyntää sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla, joihin vienti on Verso Foodilla kasvussa. Kasvispohjaisten ruokien markkina kasvaa Suomessa arvioiden perusteella tällä hetkellä yli 20 % vuodessa. Kaikki Verso Foodin härkäpaputuotteet valmistetaan Kauhavalla. Verso Food panostaa tuotantonsa vähäpäästöisyyteen tavoitteenaan sen hiilineutraalisuus.

”Verso Food näyttää eturintamassa esimerkkiä ympäristöystävällisen ja vähähiilisen ruoantuotannon tavoittelussa. Energiatehokkuuteen keskittyminen ja uusiutuvaan energiaan vaihtaminen ovat tehokkaita tapoja yrityksen hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Jokainen uusi tuulisähkösopimus tukee myös osaltaan tuulivoiman lisärakentamista Suomeen”, Ilmattaren toimitusjohtaja Juha Sarsama toteaa.

Lisätietoja:

Juha Sarsama
Toimitusjohtaja, Ilmatar Windpower Oyj
[email protected]+358 40 774 2099

Jukka Kajan
Vuorovaikutusvastaava, Verso Food Oy

Tietoa julkaisijasta

Ilmatar

Ilmatar on suomalainen, ainoastaan uusiutuvaa energiaa tuottava ja myyvä energiayhtiö. Yhtiö rakentaa, omistaa ja operoi tuulivoimapuistoja tavoitteenaan kasvattaa kotimaista tuulivoiman tuotantokapasiteettia 1000 MW verran vuoteen 2027 mennessä. Ilmatar myy tuottamansa puhtaan tuulisähkön sekä kuluttajille että yrityksille. Lue lisää: https://ilmatar.fi//

Verso Food

Verso Food Oy on kotimaisten härkäpapuisten Beanit®-tuotteiden valmistaja. Kauhavalla valmistettavien Beanit® Härkäpapusuikaleiden ja -murun, sekä Härkis®-tuotteiden turvin Verso Food on kasviproteiinien markkinajohtaja Suomessa. Yhtiön missiona on herkullistaa ja normalisoida kasvisruoka.